onsdag 4 december 2013

Andy Warhol, Jackson Pollock Målning

Andy Warhol föddes 1928 i Pittsburgh, Pensylvania. Han använde sig av metoden "screentryck" för att skapa sina konstverk. Andy Warhol är en av de största företrädarna inom popkonsten. Andy Warhol målade mycket porträtt men gjorde också många kända verk som t.ex burken med tomatsoppa och den vackra bananen. Andy Warhol dog vid 58 års ålder.   

1  Bilden jag har valt att kombinera föreställer en burk med tomatsoppa av Andy Warhol.

2 Hunger, man kanske svälter eller kör 5:2 dieten. Längtan, man kanske älskar tomatsoppa och längtar efter att äta det. Smak, man känner en smak man har känt förr.
3 Den är uppbyggd med hjälp av screen tryck.

4 Jag kommer att tänka på kvällsmat när jag ser bilden. Vi brukar äta soppa till kvällsmat, och burken med tomatsoppa väcker hunger hos mig.

5 Jag hittade den i en bok som Maja-Stina visade mig, det var en bok om Andy Warhol och jag tyckte att bilden var enkel men fin. Runt om bilden med soppa är det en vit bakgrund.

6 Jag tror att den är avsedd för alla, en burk med tomatsoppa kan väcka tankar bland vuxna, men också för barn.

7 Andy Warhol gjorde den inte till någon speciell.

8 Syftet var att underhålla folk, han var lite av det komiska slaget. Han ställde ut sina verk på konstmuseum. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar