fredag 11 januari 2013

Gör egna indikatorer


Material: Provrör, provrörshållare, brännare, bägare, degeltång, sked, blåbär, vatten, bas (Natriumhydroxid NaOH), syra (Saltsyra Hcl), pippet

Utförande: Först lägger vi i 3-4 blåbär i en bägare och mosar dem. Sedan fyller vi tre provrör med olika blandningar. Det första provröret fyller vi med en Bas (NaOH) och 3cm vatten, det andra fyller vi med (HCl) med 3cm vatten och det tredje provröret med bara vatten. Provrören sätter vi i provrörshållaren. Sedan kokar vi upp dem mosade blåbären med ca 100ml vatten. När det har kokat upp låter vi det svalna lite. Vi tar sedan några droppar blåbärsblandning i varje provrör och ser vilken färg det blir.

Resultat: Innan vi kokade upp blåbären och vattnet var det rosa, men sedan när man hade kokat upp det blev det lila, man kunde också använda rödkål. Syrorna var frätande så om man fick det på händerna brände det till lite. Sedan när man tog några droppar provrörsblandning i blandningarna bytte dem färg till grön, röd och genomskinligt.

Slutsatts: NaOH (Natriumhydroxid) är en basisk vätska, det betyder att PH värdet är över 7.0 och NCl (Saltsyra eller Väteklorid) är en sur vätska eftersom den har ett PH värde under 7.0. På våran PH indikator så blev alla sura vätskor röda och alla basiska vätskor gröna. Vattnet förblev genomskinligt eftersom vatten har en Naturligt PH värde på 7.0. Alla vätskor har ett PH värde, vissa mindre och vissa mer. Under dagen äter vi mat som oftast är sur, det fräter sönder våra tänder. För att stoppa det borstar vi tänderna. Tandkräm är en basisk vätska som har ett PH värde på ca 9.0. Man kokar upp blåbärsblandningen därför att färgämnena ska lösas upp och kunna ge en färg åt blandningarna.

2 kommentarer:

  1. Du vet att olika laborationsmaterial används i olika sammanhang och du gör ett eget val vilket du ska använda. Du börjar fundera över egna undersökningar för att lösa ett problem eller genomföra en laboration. I din rapport skriver du om det du valde mellan och varför du gjorde de val du gjorde. Du använder naturvetenskapliga ord när du förklarar sådant du ser och upplever. Du kan jämföra olika saker med varandra, t.ex. faktakunskaper, laborationsmaterial eller resultat på olika laborationer. Du kan se likheter och skillnader och du ser att det finns naturvetenskapliga sätt att förklara världen.

    Hur tänker du framöver? Vad kan du utveckla?

    SvaraRadera
  2. I mina laborationer kan jag börja att göra små modeller på molekyler och atomer. Jag kan också använda mer naturvetenskapliga ord. Jag kan också diskutera med andra och skriva ner hur det gick.

    SvaraRadera