Material:
Provrör, provrörshållare, brännare, bägare, degeltång, sked,
blåbär, vatten, bas (Natriumhydroxid NaOH), syra (Saltsyra Hcl),
pippet
Utförande:
Först lägger vi i 3-4 blåbär i en bägare och mosar dem. Sedan
fyller vi tre provrör med olika blandningar. Det första provröret
fyller vi med en Bas (NaOH) och 3cm vatten, det andra fyller vi med
(HCl) med 3cm vatten och det tredje provröret med bara vatten.
Provrören sätter vi i provrörshållaren. Sedan kokar vi upp dem
mosade blåbären med ca 100ml vatten. När det har kokat upp låter
vi det svalna lite. Vi tar sedan några droppar blåbärsblandning i
varje provrör och ser vilken färg det blir.
Resultat:
Innan vi kokade upp blåbären och vattnet var det rosa, men sedan
när man hade kokat upp det blev det lila, man kunde också använda
rödkål. Syrorna var frätande så om man fick det på händerna
brände det till lite. Sedan när man tog några droppar
provrörsblandning i blandningarna bytte dem färg till grön, röd
och genomskinligt.
Slutsatts:
NaOH (Natriumhydroxid) är en basisk vätska, det betyder att PH
värdet är över 7.0 och NCl (Saltsyra eller Väteklorid) är en sur
vätska eftersom den har ett PH värde under 7.0. På våran PH
indikator så blev alla sura vätskor röda och alla basiska vätskor
gröna. Vattnet förblev genomskinligt eftersom vatten har en
Naturligt PH värde på 7.0. Alla vätskor har ett PH värde, vissa
mindre och vissa mer. Under dagen äter vi mat som oftast är sur,
det fräter sönder våra tänder. För att stoppa det borstar vi
tänderna. Tandkräm är en basisk vätska som har ett PH värde på
ca 9.0. Man kokar upp blåbärsblandningen därför att färgämnena
ska lösas upp och kunna ge en färg åt blandningarna.
Du vet att olika laborationsmaterial används i olika sammanhang och du gör ett eget val vilket du ska använda. Du börjar fundera över egna undersökningar för att lösa ett problem eller genomföra en laboration. I din rapport skriver du om det du valde mellan och varför du gjorde de val du gjorde. Du använder naturvetenskapliga ord när du förklarar sådant du ser och upplever. Du kan jämföra olika saker med varandra, t.ex. faktakunskaper, laborationsmaterial eller resultat på olika laborationer. Du kan se likheter och skillnader och du ser att det finns naturvetenskapliga sätt att förklara världen.
SvaraRaderaHur tänker du framöver? Vad kan du utveckla?
I mina laborationer kan jag börja att göra små modeller på molekyler och atomer. Jag kan också använda mer naturvetenskapliga ord. Jag kan också diskutera med andra och skriva ner hur det gick.
SvaraRadera